Söndag

I fredags kom elektrikern hit i samma veva som det var dags att lämna Milton på skolan. Så jag, Jonas & Milla åkte till mamma och häckade där några timmar eftersom att vi skulle bli strömlösa hemma titt som tätt.

Kring två var han klar. 
Det blev jätte fint med alla saker på plats. Tyvärr så upptäckte vi ett skönhetsfel på väggen under spegeln som man inte hade sett utan ljuset. En bubbla i mattan. Ser ut typ som om det vore en skruv under. Inte stor, men ändå rätt störande när den sitter på ett sånt ställe där den hamnar i blickfånget och det är ju inte jätte kul med såna saker när man betalar typ kring 150.000 eller mer för att få det nytt och fräscht. Well... I värsta fall får man väl hänga en hylla över eller nåt. Men annars blev det så fint. Till veckan skulle rörmokaren komma. Sen är det fan klart. Shit så fränt.

På fredag kväll blev det lugna gatan här. Jag och Jonas såg en film på kvällen. Jag gick 30 minuter på bandet och det var typ det. 

Igår däremot hade vi en jätte skön dag. 
Matte ringde mig vid typ 10 och frågade om vi ville haka på och grilla korv med ungarna. Vi bestämde oss för att bara åka upp på myrängen vid grillskyddet där. 
Jag brukar ofta se på ett program som heter house Hunters international. Det handlar om folk som ska flytta till ett annat land och söker boende och man får följa när dom tillsammans med en mäklare åker och kollar på 3 olika hus/lägenheter som dom får välja mellan. Och dom berättar vad dom tycker är viktigt att det ska finnas nära. Tex parker där man kan leka med barn eller rasta hundar. Nära till jobb, buss, stan osv... 

Och igår så satt jag där i skogen och tänkte på det. Att fy tusan så bra man bor egentligen. Det tar ca fem minuter för oss att gå hemifrån till ett ställe i skogen där man kan grilla och barnen kan åka bob och madrass. Visserligen är det väl bara kul för barn i den här mindre storleken eftersom att det inte är en pulkabacke utan bara en vanlig nedförsbacke på en stig. Men för små barn så blev det alldeles lagom. Dom orkar gå upp själva och får inte upp så hög fart att man behöver vara rädd att dom ska krascha ihjäl sig. 

Vi hade också med skotern så dom små fick åka små turer om dom ville. Bara fram och tillbaka runt på typ "ängen" nedanför, som egentligen inte är så mycket en äng längre. 

Åker man skoter typ 10 minuter till längre in i skogen kommer man till ett annat ställe där man kan grilla, med en ännu roligare backe och en sjö som man kan åka skoter på. 

Och på somrarna har vi fem minuter med bil till en strand. 

Där vart vi bor har vi typ 250 meter till en lekpark. Jag kan gå ut på gatan och ropa hem mina barn om dom är där. 

Så, när man tänker efter. Vi bor ändå rätt bra. Och ändå hör man stadsborna här i Skellefteå som frågar hur i hela friden man kan välja att bo i skelleftehamn. Med en väldigt fördömande och nedlåtande ton.
Ja, få se🙄 varför? Varför skulle man vilja bo nära skogen? Nära havet? Med typ fyra gånger så billiga huspriser, med typ 20 minuters bilfärd till stan? Där vi ändå har en rätt vi affär, 2 pizzerior, 2 skolor, fina förskolor, bensinstation med hamburgerhak, sporthall (snart ett badhus igen) bio och jag kan fortsätta. 

Där dessutom väldigt många arbetar ute på rönnskär eller andra industrier ute vid hamnen. 

Jag kanske är partisk för att jag vuxit upp här. Men jag älskar vårt fina hamn. Och jag är glad att jag fick växa upp just här. 

Så, åter till gårdagen. Vi blev ute närmare 3 timmar. Mamma och pappa kom också förbi, fast med bilen 😂 dom var inte klädda för utevistelse så det blev bara en snabb visit. 

När vi åkte hem drog jag och barnen på Ica direkt för att göra bort lördagsgodis inhandlingen när vi ändå var påklädda och klara. När vi kom hem stökade jag undan lite och vi åt. Jag kämpade på för att hålla igång för man blir så sjukt slut av att vara ute i friska luften. Men vid halv sju var jag helt slut och blev tvungen att ge upp. Det blev soffan resten av kvällen. Och barnen somnade ovanligt lätt och tidigt. 

Idag har Jonas vaknat med galet ont i huvudet och det är 10minus ute. Så jag vet inte vad den här dagen ska få bjuda på. 
Over and out




Tänk att bakom de där gula husen som man ser längst upp till höger på bilden, där bor vi. Så, blir någon kissnödig är det bara att åka hem och kissa och komma tillbaka igen. Det är väl lyx ändå


Kommentera här: