Måndag kväll.

Shit alltså. 🙄 Idag har jag utan att skämta sovit bort hela dagen. Alltså inte bara tagit en mysig liten tupplur, utan sovit flera timmar på soffan. Jonas märkte att jag var så trött 😴 och på så dåligt humör att han lät mig sova till jag vaknade. Jag vet inte exakt hur länge jag sov. Men typ fyra timmar gissningsvis.
Jag vaknade strax efter 15.00
Idag har det ju ändå varit helt okej väder, så det kändes ju lite synd att jag inte tog tillvara på dagen. Men det har ju inte varit någon direkt dundervärme så jag antar att det är lite skit samma. Och jag känner verkligen att jag behövde den där vilan. Jag har varit så galet trött senaste tiden. Men som vanligt är jag dålig att lyssna på kroppen och acceptera när den inte vill vara med längre. 

Idag har jag funderat en del på det här med priser på katter. Raskatter, huskatter osv. 
Eller egentligen började jag fundera på det redan när vi skaffade Samson och Savannah. När man berättade för vänner och bekanta att dom var Raskatter och folk så klart ville veta hur mycket dom hade kostat och hur folk typ i princip dumförklarade en för att man betalade - sååå mycket för en katt... Helt sjukt!
Jag har aldrig varit intresserad av Raskatter och stamtavlor. Inte renrasiga hundar heller för den delen. Jag tycker egentligen inte att en renrasig katt per automatik är mer värd än en huskatt. Ett liv är ett liv oavsett vad det står på papperslappen man får med på köpet. 
Men, en raskatt är dyr. Det är dyrt också att föda upp renrasiga katter som är godkända av sverak och skaffa stamtavla. Alla uppfödare betalar ju mycket pengar för att köpa sina egna katter. Sedan är det dyrt att göra Alla tester som man måste genomföra på varje katt för att de ska godkännas att avlas på. För ska man göra det seriöst så får man inte avla på en katt som inte är fullt frisk och kan man inte uppvisa intyg på att alla tester är gjorda på föräldrarna så blir det inga stamtavlor på ungarna och då räknas dom som huskatter även fast båda föräldrarna är renrasiga. Så enkelt är det. Anledningen till att man ska göra alla tester är ju för att hålla rasen så frisk som möjligt. Inte avla in på katter med hälsobesvär. 
Om man inte är intresserad av en specifik ras så förstår jag till fullo att man hellre köper en huskatt som kostar betydligt mindre pengar. För i ärlighetens namn är det ju inte bara att hosta upp 11.000 bara så där. Det är mycket pengar. Men är det verkligen dyrt för ett liv? En vän som kanske lever mellan 15 till 20 år med en. 🙄 Många betalar ju tex så här mycket för en telefon som håller två till tre år. 🙄 
Eller så här mycket eller ännu mer för en dator 💻 som bara håller något årdå är det ju ingen som reagerar över hur mycket man betalar. För en teknikpryl. 
Men om man köper en katt för samma summa tycker folk att man är från vettet. Vad fan det är ju bara en katt 🙀 
På sätt och vis kan jag tycka att det är så bra att katter börjar bli dyrare. Och ju dyrare dom är desto mindre chans är det ju att någon köper en för att den är söt när den är liten men sedan dumpar den i skogen när man är less. 🙄 🤔 Investerar man tex 11.000 kronor på en katt så har man nog tänkt igenom det både en och sju gånger. 
Jag köpte inte mina katter bara för att dom ska yngla av sig så att jag kan tjäna en massa pengar. Det var aldrig planen när vi köpte Samson. Däremot tycker jag att det är helt fantastiskt att få uppleva att ha en kattungar i alla fall en gång i mitt liv. Sen får framtiden utvisa om det blir någon igen. 
Det är inte så bara att sätta en kull till världen. Det är kostsamt. Det är medlemsavgifter i sverak och kattklubb. Det är veterinärbesök. Det kostar att göra stamtavla för varje unge. Det ska avmaskas, vaccineras och försäkras. Därför är det ju också så att man inte kan sälja bebisar så billigt. 
Så, vad är ett liv värt?? Är elva tusen kronor verkligen så dyrt om man slår ut summan på alla år man får ha sin vän i livet? Egentligen... 🙄 🤔
Och som sagt. Det finns absolut minst lika underbara huskatter. Som egentligen inte är mindre värda för att dom är billiga att köpa. 

Men det är bara en tanke jag har funderat över... 

Nu ska jag snart göra natt. Jag hoppas att jag ska känna mig piggare i morgon för nu börjar det seriöst gå mig på nerverna att hela tiden vara trött. 

Over and och ut. ❤️🌺

Kommentera här: